tisdag 21 februari 2012

Suget efter att skapa!

Återigen har jag hittat lite inspiration vad gäller handarbetet!
Tyvärr så kom jag av mig lite när jag började jobba igen efter min föräldraledighet. Det har nog att göra med att jag får utlopp för min kreativitet när jag är på jobbet (jag arbetar som frisör om någon har missat det). Det är som om mina händer måste skapa något för att jag ska känna mig nöjd. Sedan verkar det inte spela så stor roll vad det är jag skapar. 
Under de åren jag har aarbetat som frisör har jag fått detbehovet tillfredställt på daglig basis och inte behövt fundera över att ha någon hobby men när jag varit utan det skapande i vardagen så har behovet kommit krypande. När jag var föräldraledig först gången köpte jag en symaskin, tyvärr så är jag ganska kass på att sy så den används mest till att sy upp byxor. Under föräldraledighet nr. två kom suget efter att skapa något igen. En arbetskamrat till R berättade att hon brukade pärla tavlor. Just då lät det fantastiskt och jag kollade på Panduro vad ett startpaket kostade. Jag berättade om det för min mamma, som direkt dissade idén vilket ledde till att jag lade den tanken åt sidan. Men det väckte något i mig! En dag var jag inne på min LYS och handlade någonting som jag inte minns vad det var. Jag betalade och var påväg att lämna affären när jag plötsligt vände mig om och sade -Jag ska nog sticka någonting också! Sagt och gjort, jag köpte garn, mönster och stickor som skulle resultera i en stickad bebiströja. Det var bara början på denna resan som fakriskt kommer att resultera i att jag byter karriär.

Som jag tidigare skrivit så är jag uppsagd från mitt jobb vilket är väldigt tråkigt, men jag har nog fått en liten spark i ändan att gör någonting annat. Att vara frisör och få skapa på det viset var otroligt roligt i början, när inspirationen flödade och man fick göra ganska mycket som man ville. Numera är jag bunden till att göra det som kunden vill man får ju skapa och jobba med att få fram det kunden vill och det ä ju en rolig utmaning i sig, men jag har tappat orken att hela tiden behöva övertala folk till det som jag vill. Och det är ju trots allt de som ska bära frisyren/färgen tills det är dags att klippa sig igen. 
Men i hantverket så är jag helt fri att göra vad jag själv vill och det finns inga begränsningar, det är bara lusten som styr! 

Nu har jag en tjurig 4½åring här bredvid som vill spela spel på surfplattan så jag får väl lägga ner och berätta om min framtidsplan lite senare! Och bilder och redogörelse för min fina dag isthlm kommer naturligtvis det med!

Ha det gott! // Ia

2 kommentarer:

  1. spännande att höra dina framtidsplaner och allt du shoppade i sthlm =)

    SvaraRadera