tisdag 18 oktober 2011

Klänning i Cotton Bamboo Batik

Idag hade jag tänkt bjuda på ett eller två färdiga alster som jag äntligen har fotograferat!

Först ut är en klänning som jag stickade till V.


Mönstret är S1701 Tunika i COTTON BAMBOO BATIK från coats. Inspiration S17 heter häftet.
Garn: Cotton Bamboo Batik , 50% bomull, 50% viskos (Bambu)
Garnåtgång: 4 nystan till stl 4år (104cl)
Stickor: Rundstickor 3½
Virknå: 3½
Knappar: det som blev fint!

Jag tyckte att det bar roligt att sticka denna klänningen! Det var det första jag stickade runt på rundstickor och det var roligt och gick fort. Det tog mig ca två veckor att sticka den om jag minns rätt. Det var även på denna som jag fick virka för första gången på hur många år som helst och det gick ju bra! Det är en liten virkad kant längst ner så att den inte ska rulla upp sig. Jag föll för denna när jag var på min LYS och skulle komma på ett nytt projekt, då hade de just fått in de här mönstren och garnerna som är så läckert mellerade. Tyvärr så upplever jag garnet mycket murrigare i verkligheten än vad som visades på bilden i häftet. Där kändes den ganska ljus i tonerna trots de sotiga inslagen och det såg ändå ut som om den dominerande färgen skulle vara rosa. Jag upplever den mer som orange med lila. Först stickade jag den för trång i halsen när jag plockade upp maskor och stickade ringningen så den fick jag repa upp och göra om. När jag klippte upp mina redan fästa trådar råkade jag klippa lite i garn som jag inte skulle klippa i, men det lyckades jag rädda. Efter det var jag och köpte mig en liiiten sax till sådana ändamål. Det blev bättre i halsringningen, men inte helt bra, hon måste ta på sig den på ett visst sätt för att inte "fastna". Detta har väl resulterat i att hon inte är så glad i att ha den på sig. Men hon tar ju på sig den i alla fall!
Jag tyckte bra om garnet, mjukt och lätt att sticka i. Ett minus var dock att jag lätt kom in mellar trådarna i garnet med stickorna så det blev lite knas ibland. Om det verkligen var garnets fel eller om det bara var min ovanan vid att sticka lämnare jag osagt. :)

På tal om att inte ta på sig kläder så bara måste jag lagga upp en bild på en otroligt fin tröja som Vs mormor har stickat till henne.


Den är stickad i Cotton Time tror jag och så otroligt mjuk och go! Ganska rolig med en häst på ärmen tycker jag och mormor, men inte V. Hon har inte ens velat prova den. Den har legat här i ett halvår snart tror jag och jag frågar henne emellanåt om hon har lust att prova den (försöker att inte göra någon stor grej av det) men hon svara bara - Nej, det behövs inte. När mormor en gång sade att - Då tar jag väl med den hem och ger den till någon annan liten flicka. Svarade hon bara - Ja gör du det.
Tacksamt! Men den får väl ligga här hemma och vänta på att lilla N ska växa i den om ett år eller TRE!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar