måndag 29 augusti 2011

Att virka med trikå

När vi var på semester ute på öa tog vi oss över till Gränna på lite turistande som någon uppmärksam bloggläsare kanske kommer ihåg. Först hittade jag en lite trevlig garnaffär vid namn Syster Lyster och när jag hade motvilligt blivit sliten där ifrån hittade jag en till!
I en gammal damfrisering har en tjej öppnat en liten mysig garnbutik vid namn Gränna garn och hantverk.



Frisör som jag är tyckte jag att det var extra roligt att hon har valt att behålla lite av inredningen från den eran som man kan se lite av spegeln på den mittersta bilden tex.
Där inne köpte jag en härva ljusblå trikå som man också kan se hänga på den mittersta bilden. Med det virkade jag en korg till Fia med familj som tack för att vi fått låna deras hus några dagar. Tyvärr så har jag inte någon bild på den färdiga korgen, men en bild på nystanet har jag i alla fall!




Färgen vat helt fantastisk och när jag väl kommit på hur jag skulle göra så rullade det på ganska bra. Jag har dock aldrig varit med om något hantverk som tog så mycket på armarna. Jag var riktigt mör i armarna efter ett tag!
Mönstret och trikån kom från Frosta Design och jag använde virknål nr 7.
Jag skulle nog kunna göra hur mycket som helst till hemmet på detta viset. Mattor och korgar och allt möjligt, men det var ganska dyrt tyckte jag... 129kr för 500g trikå som räckte till typ ett brödfat. Så jag har börjat spåna över hur jag kan komma över billigare trikå. Gubben föreslog T-shirts och ja, det skulle ju kunna gå att klippa trasor av men var ska jag hitta massa T-shirts? Secons Hand? Skulle någon vilja ha en korg av trasor från begagnade T-shirts? Jag har lite dålig koll på tygvärlden, men det borde väl inte vara så dyrt att köpa trikå metervis?

Ha det gott! // Ia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar