måndag 31 oktober 2011

Återanvändning!


Vad är detta? Jo, det är en gardin, du vet en sådan med en massa snören som hänger och dinglar.
Är det fint med sådana? Njae! Men vi har haft en sådan hängandes vid altandörren för att hålla myggen ute tror jag tanken var.
Om det har fungerat? Inte vet jag. Den har nämligen varit ihopknuten och upplagd på bokhyllan som står bredvid dörren.
Varför det? Jo, det är nämligen så att små barn tycker att det är extremt roligt att leka med dessa snören! Och mamman tycker att det är lite otäckt med snören och snurrande små barn! Därför har den nu blivit utbytt mot en hel gardinlängd som leks med lika mycket, men känns inte så farlig.

Jag var påväg att gå och slänga den när jag började tänka på att snören är ju trådar... Som garn...
Vad kan jag göra med alla dessa trådar?! Jag kan virka något!
Vad behöver vi för virkat här hemma? Vi behöver strumpkorgar till flickornas strump/tros/pyjamsalådor!

Så jag satte igång med att klippa av trådar, knyta ihop och...

[Vänta lite nu... Något slog mig just! Borde inte alla trådana sitta ihop inunder där uppe (du förstår säkert vad jag menar!) ?! Om jag sprätter upp den sömmen kanske jag inte behöver knyta och få fula knutar på korgen! Det ska undersökas om en stund!]

... virka min korg. Jag tog virknål nr 4, gjorde en radda luftmaskor så lång som strumplådan är djup och satte igång med fastamaskor, gick sedan över till stolpar och där är jag nu! Har kommit sex varv eller något sådant. Det går ganska bra att virka med denna typen av material, den är ganska glatt och glider på bra men det är också lite strävt mot fingrarna eftersom det är flätat på något vis. Så jag kan inte hålla på för långa stunder för då får jag ont i fingrarna.
Nu ska jag gå och undersöka om det räcker med lite sprättande!

Ha det gott! // Ia

1 kommentar: