tisdag 4 oktober 2011

Nålbindnings workshop!

Det är vad jag ska roa mig med ikväll. Om en stund ska jag och N åka och hämta V på dagis, sedan ska jag laga lite mat, idag blir det kyckling och bulgur som vi ska äta när Rickard kommer hem från jobbet. Sedan ska jag åka till stallet och mocka och efter det ska jag hem till Ingela en sväng. Hon hade visst klippt håret på sin son på egen hand, han ser enligt utsago ut som Gustav Vasa så jag ska se om jag kan rädda situationen! Men efter det kommer höjdpunkten på min dag! Jag ska få chansen att få lite kläm på nålbindning. För dig som inte vet vad det är så är det en teknik man använde före stickning och virkning för att göra bla mössor och vantar. Man gjorde kanske tröjor och så också, men det är en ganska tidskrävande teknik.
Varför vill jag då lära mig detta? Jo, dels för att jag tycker att allt som har med garn av något slag att göra är fantastiskt roligt och dels för att jag vill kunna något som man gjorde på medeltiden. Vår (Rickards) släkt på Visingsö är väldigt involverade i tornerspelen och medeltidsmarknaden som är där ute en gång om året, och jag känner att jag gärna vill kunna bidra med något på något vis. Så nålbindning kändes bra! Det andra alternativet att lära mig var tvåändsstickning som nog är väldigt roligt, men det är nog mycket svårare tror jag. Nu har min lilla tös vaknat...

Ha det gott! // Ia
Published with Blogger-droid v1.7.4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar