måndag 10 oktober 2011

Min första nålbundna mössa!

I tisdags var jag ju på nålbindnings workshop. Tyvärr så glömde jag bort att ta några kort men jag ska föra mina provlappar och lägga upp! Jag hade även med mig mitt tvåtrådiga ullgarn dom jaha köpte på syfestivalen i våras för att kolla om det gick att göra något med det. Och det var inga problem sade hon som höll i kvällen, jag skulle bara tänka på att eftersom det är så tunt så blir arbetet ganska glest. Så fort jag kom hem lade jag upp ett projekt!
Så sedan i tisdags har jag sytt på en mössa. Eftersom jag räknade med ett glest projekt sydde jag den ganska stor så att jag skulle kunna valka (eller tova, vilket begrepp som nu är rätt) ihop den till rätt storlek. Ikväll hade jag fått den så stor som jag gissade på att den behöver vara, sedan satte jag igång att gnugga! Jag fyllde vasken med varmt vatten och såpa. Jag doppade mössan och segslitna visste jag inte riktigt hur jag skulle gå till väga. Först gnuggade jag bara med händerna och en liten handduk inuti så att den inte skulle tovas samman fel. Det hände inte så mycket... Så jag letade under vasken för att se om jag hade något att gnugga med och jag hittade mina potatisgnuggarhandskar! Sedan ökade jag på värmen på vattnet så jag nästan brände mig och vips började det hända grejer. Efter kanske totalt 20min gnuggande var mössan i en passande storlek. Den blev fin! Synd bara att allt gnuggande utplånade det fina strukturen som nålbindning ger! Jag ska se om jag kan ta en bild imorgon!

Natt natt!
Published with Blogger-droid v1.7.4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar