torsdag 20 oktober 2011

Lite mer som är färdigt!

 I somras fick jag lite dille på momorsrutor och började göra en hel hög utan att ha någon direkt plan för dem... Men så kom jag på att min lilla N skulle få sig en klänning. Efter lite dividerande hit och dit så blev det såhär! 


Mönstret är mitt eget hittepå! Garnet är ett bomullsgarn som jag köpte på Syfestivalen som jag inte har en aning om vad det heter tyvärr. Det var mysigt att både sticka och virka i och jag har använt virknål 3 och stickor 3 också om jag minns rätt. Så är det med de här egenhändigt komponerade sakerna, om man inte antecknar vad man gör när man gör det så lär man inte komma ihåg det tre-fyra månader senare!


Så vill jag passa på att länka till ett bra inlägg som Visa Lisa skrev om handarbete och upphovsrätt häromdagen. Det är inte alltid så lätt att förstå vad som gäller och endel kanske inte ens tänker på att man inte får lov att sälja saker man stickat själv fast efter någon annans mönster.
En liten sak som jag funderar på är dock var gränsen går mellan att bli inspirerad och att kopiera. Det är ganska många här ute i cyberspace som gör egna mönster som de både lägger ut gratis och som de säljer och jag kan inte låta bli att bli inspirerad och imponerad. Men som sagt, den där gränsen... Ok, en kofta är ju en kofta och det är ju ingen som har upphovsrätten till just att det är en kofta, och slätstickning är ju slätstickning och ränder är ju ränder (du börjar nog fatta vad jag menar). Men för att bli så duktig att kunna komma på egna mönster så måste man ju ha hållt på ett tag och stickat ganska mycket från andras mönster. När man gör det så lär man sig hur många maskor man måste lägga upp för att plagget ska bli lagom brett och vilket garn man trivs med och vilka justeringar man måste göra för att det ska passa en själv bra. När man då ger sig på att göra ett eget mönster så har man ju med sig allt detta i bagaget och utan att tänka på det så "använder" man någon annans mönster. Jag menar lite att hur mycket kommer man igentligen på  h e l t  själv? Detta vara bara en liten fundering som jag kände att jag ville ventilera. :)

Ha det gott! // Ia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar