söndag 23 oktober 2011

Stitch ´n bitch - The knitter´s handbook

För ett tag sedan köpte jag en härlig hög med böcker som jag är otroligt nöjd med!
Sakta men säker har jag läst den som inspirerade mig mest! Stitch ´n bitch The knitter´s handbook av Debbie Stoller. Den är på engelska men det gör mig inte så mycket eftersom jag inte ha några svårigheter att ta in information på engelska. Lite knepigt var det att förstå facktermerna i början, men bara man läser vidare på förstår man. Boken har gett mig många av de grundläggande kunskaperna i stickning, dels hur man stickar de olika stygnen, som jag iof redan kunde, men också hur man ser fel. Ibland kan maskor hamna på fel håll när man plockar upp dem och i början kanske man inte kan se att det är fel. Då har Debbie små roliga texter och teckningar som illustrerar hur det ska se ut. Det är nog det som är det bästa med denna boken, att den är så fantastiskt lättsam och rolig att läsa. Men får som sagt bra baskunskaper i konsten att sticka samtidigt som man har roligt när man läser! Jag har flera gånger undertiden jag läst boken fått riktiga Aha-upplevelser och varje gång jag har plockat upp boken för att läsa känt att jag har blivit inspirerad! I boken beskrivs också skillnaden mellan The English (Right hand) method och The continental (Left hand) Method som jag tycker är intressant. Right eller Left hänger på i vilken hand man håller garnet. Jag ska inte gå in på detaljerna mellan de olika stilarna här och nu men det är fashinerande att engelsmännen gärna håller sin högra sticka i armhålan!
I boken finns det ganska många mönster var av jag inte har stickat någonting av och kommer nog inte att göra det än på ett tag heller känns det som. Något kommer det definitivt att bli, men jag har så mycket annat på G. Men boken är ju min, så jag har hela livet på mig! :)
Jag rekomenderar verkligen denna boken om du liksom jag är ganska ny i stickvärlden! Om man har hållt på ett tag så kan den absolut vara underhållande att läsa, men då känns den säkert inte alls lika inspirerande. Men vilken tur att hon har skrivit flera böcker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar