onsdag 3 augusti 2011

Böcker och inspiration

Åh vad jag känner mig inspirerad just nu! Jag vill sticka allt på en och samma gång, jag skulle nog kunna hålla på med fyra-fem saker samtidigt. Men jag vet ju att det tar en evighet att bli färdig då så jag lyckas nog att hålla mig och bara drömmer om de kommande projekten. :)



Vad håller jag på med just nu då? Jo, det största projektet är en tröja till R, en blå ganska enkel... Och för att vara helt ärlig, väldigt tråkig. MEN jag kom på hur jag skulle göra för att känna mig lite mer motoverad till att sticka den, jag har bestämt att jag ska lägga in ett liiitet mönster bak i nacken på den. Jag har ännu inte bestämt om jag ska skicka mönstret eller om jag ska sy dit det i efterhand men bara jag kom på den idén så lossnade det och det kändes mycket roligare att sitta där i soffan och sticka slätstickning på en enkel blå V-ringad tröja.



Sedan har jag ett UFO (UnFinished Object), det är arbeten som bara ligger och väntar på att man ska börja med dem igen. Det är en huva till N, sådan där som är kombinerad halsduk och möss i ett. Jag gjorde en till V ("V" och "N" är mina döttrar och "R" är min make :)) i våras och påbörjade en till N, men när våren började bli riktigt varm tappade jag intresset för den. Så därför får den vänta tills jag känner att sommaren är slut och det kanske eventuellt börjar bli säsong för den typen av plagg.



Ett annat projekt som är OTN (On The Needles) är en sjal till svärmor. Den är ganska höstig i färgerna, så jag känner ingen större brådska att bli färdig med den än men det är ett sådant där sticke som är ganska hjärndött så jag kan hålla på med det och samtidigt konversera med andra typ på stickcafé eller ha med till jobbet och pula med om jag får lite dötid.



Sedan tror jag inte att jag håller på med något mer faktiskt. Men som sagt, det är många saker som snurrar runt i mitt huvud!



Förra veckan satt jag och surfade runt och hittade en recention på en bok som verkade så rolig! Den heter “Stitch ‘n Bitch” av Debbie Stoller. Jag kollade lite olika bokhandlar på nätet och hittade den på Adlibris, inte inbunden tyvärr, men desto bättre för plonkan! Och när man ändå är igång och kolla på den typen av böcker så ramlar ju en eller två (eller fem!) böcker till ner i varukorgen. Där fick de ligga och gro i några dagar innan jag betämmde mig för att de skulle må bra av att bo i mon bokhylla! Jag älskar böcker! Jag vill ha något beständigt, något att ta på! Nu är det ju så att det smidigaste när man som nybörjare ska sticka något är att köpa mönster och garn på samma ställe samtidigt så att man köper just det garnet som mönstret är tänkt för. Så känner jag i alla fall. Jag saknar erfatenheten att klura ut alternativa garner. Men det kommer, sakta med säkert. Och på internet kan man ju pckså hitta så otroligt mycket och alla information man behöver men jag tycker ändå om känslan av att ha böcker. Är det något jag inte riktigt klurar ut vill jag hellre slå upp det i en bok än på Google. Så därför har dessa böcker fått bosätta sig i min bokhylla.






Jag tänkte att jag skulle gå igenom dem en efter en här i bloggen allt eftersom jag har plöjt igenom dem! Men den tidigare nämnda "Stitch n´Bitch" har jag ju redan börjar inspireras av. Mest för att den är skriven på ett så roligt sätt, den är iof på engelska och jag kan inte riktigt förstå med på fackspråket än, men jag hänger i alla fall med på den väsentliga. Det är ur den de roliga (tycker jag i alla fall) förkortningarna kommer. Det kanske blir en liten lista med alla förkortningarna framöver också.




Ska se om jag reder ut att fota lite av mina FOar (Finiched Object) så de ser snygga ut framöver också så jag kan börja dokumenterad vad jag har gjort. Kommentera gärna lite också så jag ser vem som läser och vad ni vill att jag ska skriva om. Det är ju roligare att blogga om man vet att det är någon som intresserar sig av det man skriver!




Ha det gott!! // Ia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar