tisdag 16 augusti 2011

Mitt första FO!



Hela denna historien började med att jag var inna på Mimmis Magasin, min LYS (Local Yarn Store) i ett helt annat ärende som jag inte ens minns vad det var, jag hade betalat och var påväg att gå där ifrån när jag vände och sade -Jag behöver lite stickor, garn och ett mönster också! Jag fick bra hjälp att välja ett smidigt mönster och ett aldeles lagom första projekt. Det blev mönster 647 från Svarta Fåret, en enkel rätstickad tröja. Den går att sticka i strl. 3månader upp till 4 år, jag valde 9mån storleken. Jag kommer i skrivande stund inte ihåg färgkoden, men gammelrosa var den i alla fall. Jag köpte korta bambustickor i 3mm, de var väldigt bra att börja med! Nu använder jag andra, men det återkommer jag till! Direkt när jag såg tröjan började jag tänka på ränder och så, men Mimmi lyckades hejda mig och sade att det lämpar sig bättre när man gör slätstckning. Så jag lyckades hija mig och höll mig till mönstret! Eftersom jag är en nybörjarsticka så måste jag ju berätta vad jag tyckte var svårt... och mina missa på detta första projekt. Det var inga större konstigheter med beskrivningen tyckte jag inte, bara när jag var färdig upp till axeln på framstycket, där skulle jag "sätta axelns maskor på en tråd". Vilket alltså betyder att de inte ska maskas av utan att man ska spara dem för att sticka med dem senare. Min mamma började sticka en likadan tröja fast till V samtidigt så jag kunde ju då ta mycket hjälp av henne (det hade jag ju kunnat i vilket fall, men eftersom hon stickade samma så föll det sig så väldigt bra). Hon hade varit förutseende och varit och köpt en avmaskningsnål till mig! Den ser ut som en gigantisk säkerhetsnål och på den trär man maskorna tills dess att det är daga att använda dem igen. Ett problem fick jag, och det var att det var svårt att mäta tyckte jag. Var på plagget ska man mäta? I sidan? Mitt på? Jag har valt att mäta mitt på och jag tror att det är "rätt" (det finns ju inga rätt och fel, men det som blir bäst kanske man kan säg). Just denna tröjan ska delas på mitten nar man stickar framstycket, för att få en sprund mitt fram där det ska vara snörning. Så när man har delat arbetet ska man sticka var sida för sig. Och det gjorde jag, MEN istället för att vika arbetet på mitten och jämföra längden eller att kanske räkna antal stickade varv så gick jag efter vad mitt måttband sade och det kan ju skilja en del beroende på hur mycket man trycker ner måttbandet. Detta resulterade i att framstycket inte är helt symmetriskt... Fast när tröjan är ihopsydd och den används så syns det inte! :) Om jag inte hade varit så ny på att sicka så hade jag (narurligtvis inte gjort den missen) nog FROGGAT (FROGGA är att repa upp ett arbete. Groda heter frog på engelska och den låter rip-it rip-it, vilket kan översättas till repa upp, repa upp på svenska :D ) och gjort om. Men som en nybörjarsticka så är man väldigt rädd om varendaste liten maska! Men jag såg en formulering på en blogg häromdagen som jag tyckte satte huvudet på spiken, som var något i stil med "Men vi tycker ju om att sticka!" summa summarum alltså att det gör inget om man får FROGGA lite för det är ju så roligt att sticka att det inte gör något om man får sticka lite till! Och det är ju sant... Fast jag är nog fortfarande så ivrig på att bli färdig med mina projekt att det blir frustrerande om man måste backa. Det lite finurliga med detta mönstret var att man stickade ihop skarven vid axeln vilket jag tyckte var väldigt fint och smidigt, det har inte varit så på några fler av mina arbeten, troligtvis pga att de har varit avmaskade och sneddade mot axeln för bättre passform. Men det kanske jag kommer på en lösning till vad det lider! Man kommer ju på sina små knep allt eftersom man håller på, vilket man själv tycker blir snyggast och vad som passar ens eget sätt. Min mamma har gett mig tipset att alltid sticka första räta varvet vridet för att kanten blir snyggare då. Kloka ord från lilla mamma! Så därför gör jag alltid det...


Jag återkommer med fler bilder och en beskrivning av huvan senare!



Ha det gott!!! // Ia

1 kommentar:

  1. Jag gjorde samma tröja när Miriam låg i magen. En liten tradition jag har. Varje bebis måste få en handstickad tröja. Din blev jättefin. Kramar

    SvaraRadera